Medarbejdere fortælle også historier …..

Medarbejdere er værdifulde ambassadører for deres arbejdsplads, derfor er det vigtigt, hvilke historier de fortæller , både internt og eksternt.
Det har man forstået mange steder , f.eks. i Odense Kommune hvor man (jeg) har uddannet et fortællerkorps for at understøtte de store forandringer forvaltningen gennegår i disse år.

Ældre Handikapforvaltningen i Odense Kommune

”I Ældre- og Handicapforvaltningen i Odense står vi midt i en forandrings proces, der medfører store omvæltninger for medarbejderne. Det har vi valgt at fortælle historier om. Og derfor har vi i samarbejde med Lena Bjørn uddannet nogle af vores medarbejdere til at blive et lille korps af historiefortællere, der med deres historier fra hverdagen skal være med til at sætte fælles billeder på vores forandring.
Forløbet har fra Lenas side været kendetegnet af indlevelse, inspiration, humor og kreativitet og har været meget berigende. Lena har givet os mange gode redskaber til at lave den gode, vedkommende fortælling, og hun har formået at give hver enkelt fortæller troen på, at de sagtens kan fortælle historier, der både rører og inspirerer andre.
Tine Boe
Konsulent, Ældre- og Handicapforvaltningen, Odense Kommune

I 2014 trænede jeg en gruppe medarbejdere – med forskellige fagligheder – fra Ældre Handikapforvaltningen i Odense Kommune til at fortælle historier om de forandringer som kommunen stod midt i. Det var altså først og fremmest et ”færdighedskursus”, men deltagerne gav udtryk for at det gav rigtig meget at få indsigt i de andres arbejde.
Fortællerne bliver bl.a. brugt i de træningsdage, som alle medarbejdere i forvaltningen kommer igennem i 2015 0g 2016

 

Fødevarestyrelsen

”Story telling er intet mindre end en genial måde at formidle personlige og faglige budskaber på. Det blev slået fast med 7-tommers søm, da vi i foråret 2016 havde Lena Bjørn ude og lære vores interne undervisere at fortælle historier. Lena fangede selv de største skeptikere, og fik med stor overbevisning lært os, at alle kan fortælle historier, at historier ikke er useriøse og at historier i den grad kan bruges til formidling at faglige budskaber.
Lena selv en fantastisk formidler, der med ro og overbevisning lærte os, at finde ind til vores indre historiefortæller. Jeg kan stærkt anbefale Lena Bjørn som underviser og storytelling som metode”
Vibeke Øst Grunnell,
Specialkonsulent, HR partner
Fødevarestyrelsen

I Fødevarestyrelsen holder man hvert år kursus for nye ansatte, da det er en stor organisation med mange ansatte. Kurset varer to dage, og er ret massive, for de nye skal lære om alle fødevarestyrelsens forskellige afdelinger og arbejdsfelter. Det kan godt gøre selv en ivrig ny ansat – træt.
Derfor besluttede man i HR at gøre en indsats for at gøre kurserne mere varierede. En af de ting man gjorde var at give alle underviserne et kursus i ”Storytelling – Levende kommunikation”

 

FOA Kost og Service

”I løbet af de to en halv dag på Samsø blev snak forvandlet til fortællinger, usikkerhed overvundet og performance leveret på stadig mere sikker grund. Og da færgerne sejlede fra Samsø, var det med deltagere, der mindst havde én gennemarbejdet personlig fortælling med i bagagen, flere i rugekassen og ikke mindst redskaberne til at arbejde videre og forfine både indhold og udtryk. ”
Marianne Rohweder
Journalist – Observatør på kurset

Synlighed, selvværd og faglig stolthed.
Det er formålet med de kurser jeg i efteråret 2014 har holdt for FOA – Kost og Service sektoren. Kurser hvor medlemmer lærer at finde, forfine og fortæller historier fra deres hverdag.
Historier der kan bidrage med nye vinkler på de udfordringer, som sektoren og dens medlemmer står overfor. Historierne kan bruges på egen arbejdsplads og på diverse faglige møder og i arbejdsmiljø -sammenhænge.
Det med (u)synligheden er ikke det rene pjat. Hør bare denne historie som Tina Pedersen fra FOA Frederikssund fortalte:

En historie om det usynlige arbejde
Skolens rengøringsassistenter holder ikke pause sammen med de andre faggrupper – lærere, pædagoger, pedeller – men de har fundet et rum i kælderen, malet det gult og sat en blomst på bordet, og her holder de en fælles pause hver formiddag ved halv 10 tiden. En dag undrer de sig over at der er meget stille dernede – de kan ikke høre børnene løbe på gangene. Pludselig kommer pedellen løbende forbi ude på gangen. Han stopper brat op og udbryder ”Sidder I der!!!” – Og det gør de jo. ”Jamen der er brand – har I ikke hørt alarmen”, råber han. Og det havde de ikke for der var ingen alarmer i kælderen
Oppe i skolegården står alle elever, lærere og pædagoger. Ingen havde lagt mærke til at rengøringsassistenterne manglede.
Heldigvis var det kun en brandøvelse!